My Backpacking Trip to Japan..

Assalammualaikum

Hello Friends and Readers..

Ye..ye.. Aku tahu blog ni hidup setahun sekali je dengan post2 baru... kekeke.. Bz la cik kak... Anyway, aku nak share pengalaman aku travel secara backpackers dengan adikku ke Japan.. Wow Japan tu. Ramai yang tanya kenapa Jepun.. Yelah Jepun memang terkenal antara negara yang tinggi kos sara hidup, mahal dan inflasi tinggi. Sememangnya bukan pilihan bagi backpackers tulen dan tegar. Yang pertamanya, aku bukan backpackers tulen. Aku pinjam je konsep backpackers sebab lebih affordable dan profitable.

Macam plan aku ke Korea sebelum ni, (klik My Backpacking Trip to South Korea) aku memang rancang nak travel solo ke Jepun. Segala perancanan telah dibuat dari segi kewangan, aktiviti, itinerary,  dan motivasi. Tetapi last minit, terpaksa bawa adik lelaki aku, AZIM sebab buat peneman dan penyejuk hati mak ayah n orang lain. So, da over baget disitu sebab terpaksa dahulukan duit untuk tiket dan perbelanjaan lain (Aku claim balik kemudian).

Peringatan: Entree sangat panjang.

Kami ke Jepun bermula 8 November 2014 - 14 November 2014. Memang singkat sebab aku tak boleh cuti lama2. Jadi, aku penuhkan itinerary aku dgn melawat tempat2 best. Average suhu memang 10 darjah celcius.

Transportation : RM2200.00
Accommondation : RM500.00
Meal & Food : RM800.00
Activity : RM250.00
Jumlah : RM3750.00

Hari Pertama (8 November 2014, Sabtu)

Kami bertolak ke Kansai International Airport (KIX) menggunakan pesawat AirAsia D7534. Tiba di sana jam 10.30 malam. Aku memang tak booked hotel untuk malam tu sebab kami akan tidur di airport. Airport sangat selesa, Ada kedai 24 jam, surau, shower room, lounge, internet dan yang paling penting keselamatan. Aku rasa rugi je bayar hotel untuk hanya beberapa jam sebelum berjalan pada esok hari. Aku and Azim gilir-gilir jaga beg n jalan-jalan pusing airport. Tak perlu risau sebab ramai traveler dan ada pak guard.

Hari Kedua (9th November 2014, Ahad)

Tempat pertama yang kami tuju ialah Osaka Castle. Sebelum itu, aku beli Amazing Osaka Pass sebab banyak tempat boleh masuk free dan unlimited subway ride dalam kawasan Kansai untuk tempoh 1 hari. Since aku pun memang sehari je di Osaka, memang sangat berbaloi2 lah. Kami ke Osaka Station untuk simpan barang di loker (which i will write in another post). Kami mengambil masa agak lama sedikit kerana mencari station untuk ke Osaka Castle. Kebetulan pula cuaca hujan dan sejuk. Namun, akhirnya sampai juga kami ke Osaka Castle. Tiket masuk free je sebab guna Amazing Osaka Pass.

Seterusnya, dari sana kami ke Osaka Bay. Kami naik Tempozan Giant Ferris Wheel, Santa Maria Cruise sebab free.

Kami ke Tsutenkaku Tower. Menara ni design sama macam KL Tower, AlorStar Tower...kekkeekk.. Tike masuk free.

Hari semakin gelap. Jepun gelap awal.. Pukul 4.30 dah gelap... Kami terus ke Shinsaibashi untuk cari gambar mamat yang berlari tu.. Tapi tak jumpe. Sekadar window shopping dan lihat budaya mereka.

Selesai mencuci mata, kami ke Kyoto untuk check in hostel kami iaitu Bakpak Kyoto Guesthouse.(will write about this later) Perjalanan ke Kyoto mengambil masa 1 jam sahaja menggunakan train.

Hari Ketiga (10th November 2014, Isnin)

Kami meneruskan perjalanan pagi itu ke Arashiyama. Tempat ini lebih menonjolkan nature atau alam semula jadi yang indah dan memukau mata. Aku memang have fun waktu di sini. Dengan cuaca sejuk dan pemandangan musim luruh yang sangat cantik.

Kami sangat beruntung ketika berjalan-jalan di Arashiyama, bertembung dengan seorang Geisha. Ayu tutur langkahnya. Tersenyum je bila Azim ambil gambar. Aku dah pesan kat Azim minta kebenaran dulu untuk ambil gambar sebab ada baca di blog yang Geisha tidak suka gambar diambil.

Setelah menghabiskan masa di Arashiyama, kami terus ke Kiyomizudera Temple menaiki bas. Aku beli Kyoto Bus Pass untuk dapat harga murah sikit. Nak ke sini perlu naik bukit tinggi. Teringat masa nak ke Namsan Tower di Korea dulu. Sepanjang jalan menaiki bukit ada banyk kedai2 cenderahati. So, tak terasa penat sangat. ku window shoping je sebab rasa macam boleh dapat lagi murah di Tokyo nanti.

Kemudian, kami ke Kinkakuji Temple a.k.a Golden Temple.

Hajat dihati nak ke Fushimi Inari tapi tak kesampaian sebab dah gelap walaupon petang lagi kat Malaysia. Kami ke Kyoto Station untuk naik train ke Tokyo. Perancangan awal, aku nak naik train yang overnight yang nampak matahari terbit tu. So, aku boleh save dari segi tempat tido malam tu dan tiket tak semahal Shinkansen. Tetapi, tiket habis.. Stranded aku kat Kyoto Station. Terpaksa lah aku beli je tiket Shinkansen ke Tokyo (Mahal sket la) dan booked hotel untuk tidur mlam tu.

Hari Keempat (11th November 2014, Selasa)

Kami checkout awal pagi dan gerak ke Shinjuku Station untuk ke Kawaguchiko Lake. Nak tengok puncak gunung Fuji katenya. Aku beli tiket Fuji Hakone Pass (Next time aku citer) yang memang berbaloi untuk aku. Korang aku tak tau la kan.

Kami menaiki bas (termasuk dalam pass tadi) untuk ke Kawaguchiko Lake. Sampai di sana, keadaan hujan renyai dan kabus tebal. Puncak Fuji memang tak nampak. Aku memang kecewa.

Sebelum gerak berjalan2, aku ke bandar terdekat untuk shoping baju dan kasut sebab kasut dah rabak. Melayang duit sebab ini perbelanjaan tak terancang. Selesai shoping, kami jalan2 di kawasan tasik. Tasik ini bukan kecil taw.. besar.. Kalau keadaan mengizinkan korang boleh nampak puncak gunung fuji. Tapi aku memang tak bernasib baik.

Lama sebenarnya kami di tasik ni berjalan2 sebab banyk pemandangan cantik dan ada pasar tani.. sebab menunggu Fuji memunculkan diri, tapi hampa. Kami gerak ke Gotemba menaiki bas. Kemudian, kami ke Kowakein Station di Hakone untuk ke hotel kami (which i will write later).

Hari Kelima (12th November 2014, Rabu)

Sedap tidur di bilik yang agak selesa dan dapat mandi air panas.  Menjeling aje orang Jepun tengok aku pakai baju dalam kolam air panas. Diorang bogel habis. hehe. Perjalanan kami bersambung ke course yang telah diatur. Semua ada dalam pass tu. Mula2 kami menaiki bas ke Hakone Yamoto Station.

Dari sini, kami menaiki Tozan Train ke Gora Station (Tozan Train) & Souzan Station (Tozan Cable Car) . Pemandangan sepanjang perjalanan sengat menakjubkan sampai aku tak teringat nak ambil gambar. Kami tak berjalan di sini. Hanya mengambil gambar keadaan di sekeliling sahaja.

Seterusnya kami menaiki Hakone Ropeway ke Owakudani. Owakudani adalah tempat tanah tinggi. Kalau naik panjat sikit boleh tengok sulfur. Aku malas nak naik. Sejuk tempat ni dengan aingin kuat sampai aku yang comel ni pon tak boleh nak berditi tegak... Beli strawberi kat sini.. Sedap...

Seterusnya, kami turun semula untuk menaiki kapal Hakone Sight Seeing merentasi Lake Ashiniko untuk ke Hakone Machiko. Tapi cruise tak nampak pemandangan sangat sebab kabus sangat tebal. Tapi still cantik kawasan sekitaran.

Seterusnya kami pulang ke Tokyo dan berehat.

Hari Keenam (13th November 2014, Khamis)

Penat berjalan namun tak mematahkan semangat aku n Azim untk explore Tokyo hari ini. Kami ke Tokyo Skytree yang merupakan lambang Tokyo. Aku suka cara mereka melayan pelancong2 dengan ramah even speaking english tak reti. Mekakjubkan pemandangan dari menara ini yang boleh nampak keseluruhan bandar Tokyo yang padat tapi bersih dan damai.

Selesai makan aiskrim, kami ke Odaiba Marine Park. Serius aku salute sangat dengan pembangunan kat area sini. Cantik dan teraturnya rekaan manusia. Dapat pula berjumpa dengan Gundam gergasi. Sejujurnya aku bukan peminat Gundam tapi mesti la kena ambil gambar selebriti ni.

Kami sebenarnya dah terlambat ke Pameran Doraemon di Fujiko F Fujio Museum. Berlari kami mencari museum ini. Tapi yang comel ada signboard tangan doraemon..

Hari dah gelap. Kami terus menuju ke Ginza untuk cari makan. Ginza terkenal dengan landmark bangunan SEIKO.. Aku ade belikan jam Seiko untuk Abah tp beli yang paling murah (mahal gak). Kawasan ini ramai betul rakyat Jepun yang berpakaian smart dan first time aku nampak kereta limousine lalu depan mata. Tempat ni ala2 oarng2 kaya or orang berlagak kaya je.

Malam terus berlaku, aku n Azim layan busker tengah busking di Shibuya Crossing. Memang meriah. Perghh, ini lah dia zebra crossing paling padat dan ramai dengan manusia. Aku n Azim cross banyak kali semata-mata nak cuba dan ambil gambar. Kat sini aku cari CD lagu FT Island versi Jepun tapi x jumpe ponn.. :(

Hari Ketujuh (14th November 2014, Jumaat)

Hari terakhir kami di Jepun. Flight malam. Jadi kami ambil peluang untuk shopping souvenir di Akihabara. Akihabara adalah tempat shopping duti free dan juga barangan elektronik yang murah2. Kat sini juga jumpe kostum Dragon Ball which is my favorite cartoon all the time.

Kami seterusnya bergegas ke Ebisu Garden Place. Tempat ni special bagi aku sebab tempat ni, tempat dating pertama Domyouji Tsukasa dan Makino Tsukushi dari cerita Hana Yori Dango. Batu tu tempat Tsukasa tunggu Tsukushi dalam hujan.. (love222)

Aku hampir terlupa untuk ke Asakusa. Tempat ini pun tempat shopping tapi harga agak pricey memandangkan ini tempat tumpuan pelancong. Tapi sebelum itu kami singgah di pintu gerbang Meiji Shrine dan ke Harajuku. Nasib sebab hari ini Jumaat biasa akan nampak banyak anak2 muda Jepun berpakaian cosplay cartoon.

Alhamdullilah, berakhir perjalanan kami ke Jepun. Korang boleh baca post aku tentang Backpacking Guide To Japan - My Story untuk daptkan maklumat tentang pengangkutan, discaunt pass/card dan juga penginapan. Korang juga boleh baca What We Eat in Japan untuk tahu sedikit info tentang makanan yang aku makan.

If ada sebarang pertanyaan, boleh leave komen n aku akan reply secepat mungkin.

salam
kerist3rbang
20th March 2015
3.50 am

1. menarik....
    dari tingkatan 2 lagi dah pasang niat nak pergi ke sana,
    tapi belum kesampaian lagi..
    suka dengar loghat dialog diorang...lelaki vs perempuan..
    lawa-lawa gambar yang penulis blog ambil,
    satu yang paling ketara (jika diperhatikanla..), jepun memang negara yang pembersih..
    dan juga kreatif...pemandangan kat sana pun, padat tapi still lawa..terutama yang ada gambar sungai tu..
    apa-apa hal pun,nice blog.
    #blogspot:rawatankanser2013

1. terima kasih sudi visit n baca blog ni. Xpandai ambil gambar tp cantik sebab pemandangan sane memang menakjubkan dan bersih. Semoga awak juga dapat sampai ke sana satu hari nanti

2. Nak tanyaaa. Budget tu utk individual ke atau termasuk azim? :) sbb nak kira berapa budget nak kena sediakn. Hihi

3. nak minta opinion...recomended n berbaloi x melawat osaka..plan asal hanya di tokyo..

4. nak tanye . klau backpacker sorang atau berdua.. agak2 berapa je badjet dia sis?

5. nak tanye . klau backpacker sorang atau berdua.. agak2 berapa je badjet dia sis?

6. saya bercadang nk ke Jepun gak insyaallah kalu xder aral bln 9 ni...
    kalu ikutkan yg mana ok kalu nk beli tix flight - KL - Tokyo - KL...or KL - Tokyo - Osaka - KL?

7. Good info...slp ry try pi solo....ok tak...

8. Salam, nice blog. Boleh tak share itenerary kat Japan nie dengan lebih details? Boleh send dekat email star_theonlyone@yahoo.com Terima kasih sgt, plan pergi japan bulan 12 niee

9. banyak sekali ya tempat-tempat yang bisa kita kunjungi di negara jepang, termasuk melihat gundam contohnya.. hhe